Definér spild

Værdi contra spild

Trin 1

For at få et billede af det reelle spild i virksomheden, tager vi udgangspunkt i:

  • Hvad kunderne tillægger reel værdi
  • De observationer, medarbejderne gør i hverdagen

 

Her bruger vi flere forskellige værktøjer og analyser, som enten udføres af ledelsen og medarbejderne alene, eller i samarbejde med konsulenten.

1. Lean-princip

Hvad giver værdi for kunden?

Hvornår har du senest spurgt dine kunder om, hvilke af dine ydelser og produkter, der giver mest værdi?

Her kan du med fordel bruge en Kunde – Ydelse – Værdi analyse

De 8 spildtyper

Spild er som udgangspunkt alle de processer, der ikke giver kunden direkte værdi.

Dog er der processer, der ikke giver værdi, men som er nødvendige for at kunden kan få den direkte værdi. Disse processer betragtes som nødvendige, men ikke værdigivende.

Brug jeres medarbejdere til at finde de enkelte spildtyper i løbet af arbejdsugen, hvorefter I har et helt spild-katalog at arbejde ud fra.

BOOK ET INSPIRATIONSMØDE

Hvordan kommer vi i gang, tænker du måske? Der må da være flere ting, vi skal overveje, ligesom der må være flere værktøjer?

Det er der helt sikkert og de findes hos os. Vi har erfaringen og kompetencerne til at finde den rette model for din virksomhed.

Den nemmeste måde er at invitere os til et kort inspirationsmøde, hvor vi fortæller jer mulige måder at starte effektiviseringen hos jer.

BOOK ET OPLÆG

Du har måske selv mod på at gå i gang med effektivisering, men hvad siger medarbejderne?

Tag en måling med et oplæg, hvor vi kommer og fortæller om Lean og effektivisering i andre tilsvarende virksomheder.

Det kan være på et fyraftensmøde eller på en medarbejderdag – I bestemmer. Vi er vant til at holde oplæg for alt fra mindre teams til 200 mennesker ad gangen.